Красимир Йовчев (medchurches) wrote,
Красимир Йовчев
medchurches

Categories:

Свети Йоан Летни на язовир Пчелина - II част

Втората част на статията за параклиса "Свети Йоан Богослов", на скалата Пчелински камък над язовир "Пчелина", не съдържа нищо принципно ново в сравнение с първата част. Има по-нови и по-хубави снимки, включително и от не най-обичайните ракурси и малко допълнителни сведения.

На следващите снимки се вижда църквата, гледана от към язовира. Ясно се вижда колко висока е скалата и как постройката е кацнала на самия и ръб. Не, че и преди не беше ясно, но за хората, които още не са били там, тези снимки дават по-добра визуална представа.

















Продължавам да смятам, че параклисът беше по-красив с естествения цвят на камъните си, но вероятно вече съм свикнал и с изгледа му след като го варосаха. Пак си е красив.







Уточнявам размерите - те са:

Дължина ( с апсидата) 5,50 м., ширина: 4,12 м., притвор (който е разрушен) 4,40 Х 6,80 м.

Вътрешни размери: 3,96 м. Х 2,80 м. Височина 3,50 м.

Датировката вероятно е от началото на XVII век. (може би 20-те години)

Давам идентификация на някои от образите, които не са идентифицирани в
първата част.



Горните фигури са на светите безсребърници Козма и Дамян, които били лекари, лекуващи бедните безплатно.

В южната конха (певник) са  воините  Теодор Тирон иТеодор Стратилат





В северната конха е Христос Ангел от Великия съвет.




На източната стена са разпознаваеми Архангел Гавраил и Мария от Благовещението







Пак на източната стена, под проскомидийната ниша е "Арий в пастта на ада". Арий е основател на направление в църквата, което впоследствие е било обявено за еретическо в Римската империя. В повечето германски кралства в Западна Европа напротив - то е било официалното, но те не са оцелели в бурите на ранното Средновековие. Адът симиволично е изобразен като змей, а карираното нещо в устата му е дрехата на нещастния ересиарх.



Фрагментите в северната конха се оказаха останки от Деисис (Христос на трон, заобиколен от Богородица и Йоан Кръстител)










И най-интересното:

Докато четях страхотната "
Корпус на стенописите от XVII век в България", попаднах на цитирано сведение от Ст. Михайлов от 1973 г., че на мястото на напълно измития ктиторски надпис на западната стена е имало по-късен надпис, вероятно за преизписване на църквата, в когото се четяло името на свети Никола Мирликийски и името на ктитор Пейо. Така, че вероятно първоначалното име на църквата е било свети Никола. Още повече, че както е споменато в книгата, останки от негово изображение има на северната страна пред изчезналия иконостас, където е обичайно да има изображение на патрона на храма. (Така е например в свети Петър в Беренде).
Tags: Пчелина, свети Йоан Летни, свети Никола
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments