Красимир Йовчев (medchurches) wrote,
Красимир Йовчев
medchurches

Свети Никола и свети Пантелеймон Бояна - IІ част




През 1259 г. севастократор Калоян пристроява двуетажна постройка към старата църква. До горния етаж достъпът е по външна стълба, а долният е непосредствено свързан с нея и играе ролята на притвор.





 Реално той представлява едно правоъгълно помещение   с размери 6,10 Х 5,70 м., засводено с полуцилиндричен свод. На надлъжните стени има две арки, които образуват ниши и се наричат аркосолии.  Обичайно в тези ниши би трябвало да има саркофази и вероятно цялото помещение е било предназначено за погребване на ктиторите, но техните останки не са открити. Или погребението им тук не е реализирано или е унищожено по-късно. Впрочем в южната ниша,  според Константин Иречек се е виждало лицето и "доста дълъг надпис", според който там е  е бил погребан някой си Алдимир, син на войводата Витомир, а през 1855 Стефан Веркович е видял там и дата - 1346 г., но за съжаление днес нито изображението, нито надписът  не са запазени.

Бояна е известна най вече с ктиторските портрети. На южната стена - Десислава и севастократор Калоян с модела на църквата и на северната - цар Константин Тих и царица Ирина Ласкарина.

Нека започнем с царските портрети.



Владетелската двойка е представена фронтално, в парадно облекло, с корони и с ореоли като светци. До главите им има надписи съответно: "Константин, в Христа бога верен цар и самодържец на всички българи"  и "Ерина, благочестива царица на всички българи" . Излъчват достолепност и авторитет. Но всъщност са портрети на цар със съмнителна легитимност, чиято власт не се признава в цялата страна и който е е в разгара на гражданска война с друг претендент за трона и на ромейска принцеса, която е фактически изгнаница.



Царица Ирина Ласкарина. Майка и Елена е дъщеря на цар Иван Асен ІІ, тя самата е дъщеря на предишния и сестра на настоящия никейски император. Но всъщност брат и Йоан IV Дука Ласкарис
е осем годишно дете, а властта е в ръцете на регента Михаил Палеолог, който преди две години я е уредил брака и с претендента за българския престол Константин Тих, според хрониста Пахимер - за да я отдалечи от двора. Две години по късно Михаил Палеолог  официално ще вземе властта и ще ослепи брат и. Според слуховете, за това за това злодеяние е бил убеден от племенницата си Мария. След смъртта на царица Ирина през 1268 г., Константин Асен ще се ожени за същата тази Мария.

Цар Константин Тих. Син на скопски болярин и внук на сръбския крал Стефан Неманя. Две години по-рано е избран  за цар, но за цар е обявен и зетят на Иван Асен II - Мицо Асен. Между двамата избухва гражданска война, която към момента на изписване на стенописите е далеч от своя край. Жената до него е втора съпруга за Константин. През 1257 за да подсили легитимността на претенциите си за престола той се развежда с първата си съпруга и се жени за Ирина. И понеже тя е внучка на Иван Асен ІІ, Константин Тих приема фамилията Асен.
През 1277 година е заклан от бунтовника Ивайло.





Севастократор Калоян и съпругата му Десислава



До главите им има надписи: "Калоян, севастократор и ктитор" и "Десислава, севастократорица и ктиторица". От ктиторския надпис в църквата знаем, че е братовчед царев също внук на сръбския крал. Повече нищо не знаем нито за Калоян, нито за Десислава. Предполага се, че е бил управител на софийската област.

Образите са изписани плоскостно, почти без никаква светлосянка, но лицето на Десислава е очарователно.



С дясната си ръка Десислава придържа шнура на наметалото си. Изобразяваето на този жест е модно през ХІІІ век и наличието му в Бояна се счита за пример за западно влияние. С подобен жест придържа наметалото си Реглиндис от катедралата в Наумбург,

и мъдрата дева от катедралата в Магдебург,



Аделхайде от катедралата в Майсен,



жената от този витраж в Кюхдорф



и тази статуя от катедралата в Халберщад



Не само жестът е моден. Видимо и дрехите на Десислава са "висша мода" за епохата. И роклята, и наметалото, ,демонстрират разкош, който надминава дори одеянията на царицата на отстрещната стена.




Лично за мен Десислава винаги ми е напомняла за образеца за женственост за епохата - прочутата статуя на Ута от Наумбург



в
следващата III част ще продължа с цикъла от житието на свети Никола и с останалите стенописи в църквата.

трета част

ГАЛЕРИЯ

върни се към към първа част
Tags: Бояна, Свети Никола, Свети Панталеймон, Стенописи
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 1 comment