?

Log in

No account? Create an account

Средновековните църкви в България


Previous Entry Поделиться Next Entry
Свети Никола и свети Пантелеймон Бояна - IІ част
medchurches



През 1259 г. севастократор Калоян пристроява двуетажна постройка към старата църква. До горния етаж достъпът е по външна стълба, а долният е непосредствено свързан с нея и играе ролята на притвор.





 Реално той представлява едно правоъгълно помещение   с размери 6,10 Х 5,70 м., засводено с полуцилиндричен свод. На надлъжните стени има две арки, които образуват ниши и се наричат аркосолии.  Обичайно в тези ниши би трябвало да има саркофази и вероятно цялото помещение е било предназначено за погребване на ктиторите, но техните останки не са открити. Или погребението им тук не е реализирано или е унищожено по-късно. Впрочем в южната ниша,  според Константин Иречек се е виждало лицето и "доста дълъг надпис", според който там е  е бил погребан някой си Алдимир, син на войводата Витомир, а през 1855 Стефан Веркович е видял там и дата - 1346 г., но за съжаление днес нито изображението, нито надписът  не са запазени.

Бояна е известна най вече с ктиторските портрети. На южната стена - Десислава и севастократор Калоян с модела на църквата и на северната - цар Константин Тих и царица Ирина Ласкарина.

Нека започнем с царските портрети.



Владетелската двойка е представена фронтално, в парадно облекло, с корони и с ореоли като светци. До главите им има надписи съответно: "Константин, в Христа бога верен цар и самодържец на всички българи"  и "Ерина, благочестива царица на всички българи" . Излъчват достолепност и авторитет. Но всъщност са портрети на цар със съмнителна легитимност, чиято власт не се признава в цялата страна и който е е в разгара на гражданска война с друг претендент за трона и на ромейска принцеса, която е фактически изгнаница.



Царица Ирина Ласкарина. Майка и Елена е дъщеря на цар Иван Асен ІІ, тя самата е дъщеря на предишния и сестра на настоящия никейски император. Но всъщност брат и Йоан IV Дука Ласкарис
е осем годишно дете, а властта е в ръцете на регента Михаил Палеолог, който преди две години я е уредил брака и с претендента за българския престол Константин Тих, според хрониста Пахимер - за да я отдалечи от двора. Две години по късно Михаил Палеолог  официално ще вземе властта и ще ослепи брат и. Според слуховете, за това за това злодеяние е бил убеден от племенницата си Мария. След смъртта на царица Ирина през 1268 г., Константин Асен ще се ожени за същата тази Мария.

Цар Константин Тих. Син на скопски болярин и внук на сръбския крал Стефан Неманя. Две години по-рано е избран  за цар, но за цар е обявен и зетят на Иван Асен II - Мицо Асен. Между двамата избухва гражданска война, която към момента на изписване на стенописите е далеч от своя край. Жената до него е втора съпруга за Константин. През 1257 за да подсили легитимността на претенциите си за престола той се развежда с първата си съпруга и се жени за Ирина. И понеже тя е внучка на Иван Асен ІІ, Константин Тих приема фамилията Асен.
През 1277 година е заклан от бунтовника Ивайло.





Севастократор Калоян и съпругата му Десислава



До главите им има надписи: "Калоян, севастократор и ктитор" и "Десислава, севастократорица и ктиторица". От ктиторския надпис в църквата знаем, че е братовчед царев също внук на сръбския крал. Повече нищо не знаем нито за Калоян, нито за Десислава. Предполага се, че е бил управител на софийската област.

Образите са изписани плоскостно, почти без никаква светлосянка, но лицето на Десислава е очарователно.



С дясната си ръка Десислава придържа шнура на наметалото си. Изобразяваето на този жест е модно през ХІІІ век и наличието му в Бояна се счита за пример за западно влияние. С подобен жест придържа наметалото си Реглиндис от катедралата в Наумбург,

и мъдрата дева от катедралата в Магдебург,



Аделхайде от катедралата в Майсен,



жената от този витраж в Кюхдорф



и тази статуя от катедралата в Халберщад



Не само жестът е моден. Видимо и дрехите на Десислава са "висша мода" за епохата. И роклята, и наметалото, ,демонстрират разкош, който надминава дори одеянията на царицата на отстрещната стена.




Лично за мен Десислава винаги ми е напомняла за образеца за женственост за епохата - прочутата статуя на Ута от Наумбург



в
следващата III част ще продължа с цикъла от житието на свети Никола и с останалите стенописи в църквата.

трета част

ГАЛЕРИЯ

върни се към към първа част

  • 1
Спасибо.
О жесте очень интересно.

  • 1